Thursday, April 02, 2009

Kenapa rumah takde air?

Alkisah mahu diceritakan semenjak dua menjak tiga menjak berkecimpung dgn mandi berair suam-suam kuku, maka pada satu hari, air tiada pula keluar dari corong shower itu. namun, paip di dapur dan toilet depaaaaan skali tuh saje yg ada air. dalam kelamkelibut mahu mandi pagi kerna mahu solat, kami gagahi mengambil wudhu' dgn air sejuk ala2 air bukit itu. apekah yang berlaku?

pakcik X (yg tidak berapa nak tau nama dia) kawan ayah yang selalu mengecheck umah kita pon dtg pada siang harinya dan menjalankan tugas naik ke bumbung. alangkah terkejutnya dia apabila melihat pam air sudahlah rosak. maka air dari luar di paip utama tidak mampu dinaikkan ke dalam tangki. tapi pakcik yang bijak ini hanya memberitahu kami apekah keadaannya. bukan menyelesaikannya. boleh pula dia berkata, " ha nanti bagitau bos, pump punye automator rosak. belila lain ye!" dan pulang dgn gembira. bukankah dia yang sepatutnya membelikan? dan merepair? dan kami boleh mandi air suam-suam kuku seperti pagi2 yang biasa? kami kaget. bagaimana mahu mandi?

dgn menggigil2 mandi air sesejuk air bukit di toilet depaaaaan skali tu?

atau pergi ke toilet cantik mak dan konon2 berlakon mandi macam hakim?

atau pegi ke KClub untuk mandi kolam? ha!ha!ha!

sudah tentulah kami mandi juga seperti pilihan pertama itu. begitu juga pagi tadi. tetapi alangkah sedih sambil menggigilnye akak apabila hanya selepas mandi air sesejuk air bukit di toilet depaaaan sekali, barulah akak mendapat tahu pump suda elok. org lain semua dah mandi air suam-suam kuku rupenye pagi tadi! ~sob! sob!

ya.. itulah kisah rumah tiada air hanya kerana pam air punye automator rosak.

pengajaran:

- air sejuk pon kami mandi juga. tidak seperti kamu, adek.

6 comments:

blog abang saya said...

kak, air takde kat umah ulu kelang ke or kat senawang?

abang nak gi bandung 2 minggu lagi. ada apa apa nak pesan? barang barang baik punye hehehe.

aishahhatta said...

kat ulu kelang la. tapi okay sudaa.

bandung? hmm..hmm.. kain baju kurung banyak2, or telekung2 berkualiti tinggi bagi boleh bukak bisnes ke. haha!

D said...

bandung???sirap bandung satOoo!!..haha
bagus ar mandi air sjuk pg2..bisa membuka mata...lg2 sejak da takleh tido pas subuh...n bgn kul 6.45 merupakan bgn yg lmbt!muahhaha

adik said...

nak pesan! nak pesan! belila pape utk adik dan fairuz dan "toot"..hehhe.. belila pape yg bes yer..mekasih!

aishahhatta said...

ikah - eleeee.. nak citer dia bangun awal nak kena pegi keje jadik tukang basuh BO budak2. haha! lebih kurang ayat "pemberitahuan kepada semua. saya sudah bekerja. harap maklum". P to the O to the Y to the OOOOOO

adik - penggunaan "toot" telah disalahgunakan. "toot" adalah untuk perkara atau perkataan yang tidak boleh atau tidak baik disebut. harap tarik balik. tarik! tarik! (gaya pembahas di dalam parlimen)

asma'hatta said...

ahh..saya keluar dewan la camnih!!