Friday, April 24, 2009

Ayah ada anak angkat baru!

Kenapa ayah suka sangat ambil anak angkat?

 

mungkin 'anak angkat' lebih comel dari kita. ha!ha!ha! ingatkan tempat tinggal mereka yang ada sekarang sudah cukupla untuk ayah menikmati pemandangan 'anak-anak angkat' nya. ada banyak dah 'anak angkat' dalam tu kan walaupon ada yang sudah menemui ajal mereka setelah cuba nak lari dari rumah.. (inna lillahi wa inna ilaihi raji'un...) nampaknye jangkaan akak meleset. meleset sgt jauh.. sejauh lautan penuh ikan. lihatlah 'anak-anak angkat' baru ayah:

 


(gambar diculik dari blog ikah) 

 

kepada adik dan abang yang di perantauan... inilah 'adik-adik' baru kita.

 

kenapa akak panggil ikan 'anak-anak angkat' ayah?

 

bayangkan... apabila ayah pergi merantau. ke timur, ke barat ke utara ke selatan.. ke mana-mana sahaja lah. ayah akan menelefon kami di rumah. soalan pertama ayah biasanya ialah:

 

"ikan-ikan dah bagi makan?"

 

like hello... tak tanya pon kami dah makan ke belum. ha!ha!ha! maka kesimpulan di sini, ikan-ikan ini bukan sekadar hobi. mereka adalah 'adik-adik' kami. mereka adalah 'anak-anak angkat' ayah. tapi kami tahu kasih sayang ayah tidak berbelah bagi... (^_^) kepada anak-anak ayah ini. cuma kadang-kadang kami sahaja yang degil sedikit... tak caya tengok lah akim tuh! (hehe tak pasal-pasal kena!)

 

Pengajaran:

  • silalah bagi adik-adik makan.. tak kira adik angkat atau adik seperti akim n mirah.
  • ayah seorang yang sukakan kedamaian dan ketenangan. kalau balik keje tengok akim ngan kamil main dota, mana nak tenang kan (ha!ha!ha!) jadi tengok anak angkat tuh lagi tenang...
  • kepada abang kerel, balik jangan lupa singgah kedai Akuarium sebelah zoo. bleh beli 'makanan' adik-adik angkat nih. :)
  • haiwan-haiwan nih sentiasa berzikir kepada Allah. jadi kepada abang farid dan kamil, janganla dok main terkejut-terkejutkan ikan tuh... hahaha! kang ada yg mati pula. kena soal siasat dengan ayah kang! kes pembunuhan kejam. :p

8 comments:

syahiera said...

hehe..jgn jeles ngan 'adik-adik angkat' tu.. umah kitorg pun byk anak/adik angkat..siap kitorg bahasakan diri ngan diorg ngan panggilan adik bradik (eg: Abg Ngah, Kak Cik)..

Yg terbaru, anak monyet belaan family kitorg yg sgt manja baru meninggal.. Ibu akak menangis + sedih hampir sminggu..

aishahhatta said...

inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.. comelnye bela monyet! kat sekitar taman nih mmg banyak sgt haiwan, monyet, biawak, ular, khinzir hutan pon ada. tapi kami tak bela laa.. hehe!

asma'hatta said...

dengarnye 40 ekor ikan2 di sungai luar rumah tu dah sampai ajal nya.. mesti berhari2 makan ikan je kan.. nyumnyum..

aishahhatta said...

dey adik! sape bwk citer sampai 40 ekor yg mati neh?

asma'hatta said...

mak yang ckp..mak kata ayah lupa letak chlorine ke ape tah.. pastu bagi kat bibik depan 10ekor..pastu masak kat rumah sket..

tak caya tanye mak..

p/s: sape yg dok msia, sape yg dok ireland skrg ni??xkn org msia xtau kot..aiyoo

aishahhatta said...

kitorang tak makan adik beradik!!! hehe! btw, ade ke nak letak chlorine.. lagi la mati ikan tuh. letak anti-chlorine daaaaa!

mirah hatta said...

hahahah kan dh kene adik!!

asma'hatta said...

amboi3 mirah..adik bagi elektrik sensasi baru tau..muahaha

at least adik lagi tau what's happening kat rumah tu .. =P