Monday, April 20, 2009

Mencuba kemaskini blog melalui email.

Sejak akhir-akhir ini, server di office sudah mula tidak membenarkan langsung akak membuka blogger. Memikirkan alternatif yang ada, akak nak cuba dengan email pula. Kalau guna telefon, takut mahal ke apa kan. Email ni at least nampak macam sedang rajin melakukan kerja, iaitu seperti menulis email kepada rakan sekerja mengenai kerja, padahal sedang mengemaskini laman blog. Ha!ha!ha! (astaghfirullah…. Ini sudah tidak baik ni.~berhenti menunggu masa rehat baru menyambung penulisan lah)

Sebenarnya akak mahu bercerita tentang hari sukan sekolah mirah dan akim. Malangnya semua gambar dan video2 yang menjadi bukti penting tiada di sini. Maka nanti akak akan tuliskan satu lagi post yang istimewa.. khas kepada kanak-kanak istimewa..akim n mirah!

Cukup setakat ini dulu sebagai percubaan. Akak mahu melihat hasilnya. Jom!

Tujuan letak gambar? Saje nak tengok ape rupa bila update dgn email bergambar. Hehehe!

Nota:

Bagaimana mahu mengemaskini blog melalui email?

  1. Perlu setup dulu email address bersama blogger. tekan ikon ini di dashboard anda.

  2. Letakkan 'SecretWord' di dalam ruang yang disediakan. anda kini sudah ada alamat email yang baru dan spesifik untuk blog anda. cth: blogkakak.kakakcantik@blogger.com. (ini adalah bertujuan sebagai contoh sahaja)

  3. Buka email anda dan tuliskan alamat email yang baru tadi di dalam ruang 'To:'

  4. Tulislah tajuk entry anda di ruang 'Subject' manakala isi entry di ruang biasa tulis email tu.

  5. Tekan 'Send' dan voila! entry anda sudah dipublish di dalam blog.

Selamat mencuba!

2 comments:

aishahhatta said...

p/s: lupa nak ingatkan. jika anda ada signature atau disclaimer yang akan keluar bersama email, benda tu juga akan terpublish. jadi, sila berjaga-jaga ye. hehe!

asma'hatta said...

keje la wei..blogging je tau