Monday, April 06, 2009

Dia merajuk la pulak!

Semalam dia buat hal pulak. Semasa kejadian, akak tiada di rumah jadi tak berapa nak tau apa yang berlaku sebenarnya. tapi disebabkan dia buat hal, kami semua adik-beradik resah gelisah. jarang perkara begini berlaku. 

cekgu tikah yang sepatutnye penyabar kerana telah berlatih menjadi cekgu tadika pon dah tak tahan dengan perangai dia terus amek kunci kereta, keluar umah sambil hempas pintu kuat-kuat (bagi drama sikit.. lagipon pintu tu memang perlu kuat sikit tutupnya. takut tak rapat kan.. ha!ha!ha!). akim dan mirah dah berserah je. mak dan ayah takde kat rumah kerana berada di bukit gantang, jadi mereka tiada untuk menenangkan keadaan.

akak yang pulang lewat malam pon cuba memujuk. taknak juga dia layan. disebabkan akak tau akak tak berapa pandai memujuk, akak biarkan je la. biar! biar dia begitu sampai bila2! (gaya seperti emosi kacau seorang makcik sedang memarahi suami yang pulang lewat kerana melepak di kedai kopi) 

akhirnya... kamil mencuba nasib untuk memujuk.. ketika semua yang lain keluar bekerja dan bersekolah. menurut kisah dari kamil, hampir sejam dia memujuk, barulah dia dah tak merajuk. akak sangat berbesar hati mempunyai adik lelaki yang pandai memujuk begini. konon-kononye bertuah lah siapa yang mendapatnya (sila muntah beramai-ramai... di bilik air ye). 

apabila ditanya kepada kamil, "apa kamil buat?", 
dia menjawab, "kamil 'off'kan dia dan berserah sepenuhnya kepada Allah". 
MasyaAllah.. begitu soleh adikku ini. baru sahaja akak berniat untuk membelanja kamil tapi akak membuat keputusan untuk berkata, 
"akak pon menyerahkan kepada Allah untuk membalas jasa kamil ini"... (fuuhh!jimat duit ada adik gini.. :p)

inilah alkisah MODEM di rumah merajuk... tapi sudah tidak lagi!

pengajaran:
  • bersabarlah.. kerana sabar itu separuh dari iman. (jgn jadi seperti tikah yang sanggup ke CC untuk update blog! ha!ha!ha!)
  • kamil seorang adek yg agak soleh sedikit (buwweeek!)
  • kalau modem merajuk, sila offkan selama sejam sebelum meng'on' semula. kalau akim merajuk bleh tak kita 'off' kan dia kejap? (jom kamil, kita try off kan akim ngan major payne!)
  • hai mirah! (saje nak cakap hai dekat mirah sebab mirah baca blog kakak yang comel ini. hik!hik!hik!~gaya kakak comel ketawa tersiput-siput)

1 comment:

D said...

blah ah...kamil pOwn same jek!!!!!ciap g cc kat melati lagi...huh..