Friday, April 17, 2009

Nak jadi pandai tak?

Tadi akak, kamil dan akim pegi Pesta Buku Antarabangsa di PWTC. walaupon tak beli apa-apa sangat tapi akak suka sebab semua semangat nak beli buku. bacanya belum tentu lagi la.he!he!he! tapi kalau akim & mirah nak jadi pandai macam kakak2 dan abang2, sila lah rajin membaca. kat rumah mak tu ada banyak sangat buku yang korang boleh baca. dari ensiklopedia, novel, majalah, buku fiksyen, buku yang non-fiksyen, buku pelajaran, kamus dan macam-macam lagi. 

mari akak bagi contoh pengetahuan yang korang boleh dapat kalau korang baca buku:

Tajuk buku 1:
 I Wonder Why - Countries Fly Flags. 
kalau akim dan mirah baca buku ni, sudah tentulah kamu-kamu akan tahu fakta ini:

Translasi: Di Pulau Madagascar, pengantin lelaki perlu memberi ucapan kepada bakal pengantin perempuan sebelum mereka berkahwin. Jika ucapan itu tidak bagus, dia akan didenda dan perlu memulakan ucapan semula. Nanti ikah atau mirah nak kawen, kita mintakla bakal suami dia bagi ucapan... pastu boooooo dia ramai-ramai dan denda RM100 kepada semua adik-beradik jika ucapan dia tak best. pastu suruh dia jerit: welcome to Madagascar! we like to move it move it! ha!ha!ha! tentu ikah dan mirah dah takut nak kawen pula ni.


Tajuk buku 2:
National Geographic.
kalau korang cuma tengok gambar sahaja dalam majalah ini pastilah korang tahu bagaimana rupa otak manusia. huhu!



Tajuk buku 3:
Kamus Dewan.
dan kalau korang hanya membuka sekali sekala buku/kamus ini:

korang akan tahu perkataan 'comek' itu wujud dan maksudnya ialah sotong. bukan comel ye! dan perkataan comel bukan sahaja bermaksud cantik dan menarik, malah bermaksud merungut atau membebel. mungkin boleh cakap pada makcik-makcik yang suka membebel atau berleter, " makcik! makcik! makcik nih comellll saja!" sudah tentu dia akan tersenyum walaupun kita sedang mengutuknya. ha!ha!ha!


Akhir sekali kalau nak pandai, jangan makan benda ni:
Biarlah akak sahaja yang makan sebab akak tiada peperiksaan tahun ni. ha!ha!ha!

uuuuuuu! nampak sedapnya! yumm yummm!

Pengajaran:
  • ingat tau! korang tak boleh makan makanan tergambar di atas. jadi bila nampak kakak atau abang makan, biarkan mereka. sila main jauh-jauh!
  • membaca amalan mulia. :)

2 comments:

asma'hatta said...

apsal macam xmasak je meggi tuh..ngan perencah yg x rata nyer..erm..tidak menyelerakan..

aishahhatta said...

tuh bukan perencah tak rata laa.. tuh bawang goreng. hehe!